Preview: Kiertotalous: Komissio on tyytyväinen siihen, että neuvosto hyväksyy lopullisesti kertakäyttöisiä muoveja koskevat uudet säännöt merien roskaantumisen vähentämiseksi

EU:n neuvosto hyväksyi tänään komission ehdottamat kunnianhimoiset toimenpiteet, joilla torjutaan merien roskaantumista. Nämä toimenpiteet koskevat 10 kertakäyttöistä muovituotetta, joita eniten löydetään eurooppalaisilta rannoilta, sekä hylättyjä kalastusvälineitä ja oxo-hajoavasta muovista valmistettuja tuotteita.

Veden uudelleenkäyttö: Komissio ehdottaa toimenpiteitä sen helpottamiseksi ja sen turvallisuuden parantamiseksi maatalouden kastelutarpeisiin

Komissio ehdottaa tänään uusia sääntöjä veden uudelleenkäytön lisäämiseksi ja helpottamiseksi EU:ssa maatalouden kastelutarpeita. Uusilla säännöillä autetaan maatalouden harjoittajia käyttämään juomakelvotonta jätevettä parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä lievennetään veden niukkuusongelmia sekä suojellaan ympäristöä ja kuluttajia.

Kertakäyttöiset muovituotteet: Uusilla EU:n säännöillä vähennetään merten roskaantumista

Koska haitallisten muoviroskien määrä merissä lisääntyy koko ajan, Euroopan komissio ehdottaa uusia EU:n laajuisia sääntöjä roskaantumisen vähentämiseksi. Säännöt koskevat kymmentä EU:n rannoilta eniten löytyvää kertakäyttöistä muovituotetta sekä kadonneita tai hylättyjä kalastusvälineitä.

Muovijäte: Eurooppalainen strategia maapallon, kansalaisten ja yritysten hyväksi

Tänään hyväksytty ensimmäinen Euroopan laajuinen muovistrategia on askel siirtymisessä kohti kiertotaloutta.

Ota meihin yhteyttä
Enrico BRIVIO Spokesperson European Commission